Vermogenstoename is niet de enige motivatie om tuning uit te laten voeren.
De fabrikant kiest in de afstelling van een auto of vrachtwagen voor een compromis.
Dit betekent dat de softwarematige afstelling niet optimaal is. De motor moet immers blijven functioneren onder de meest extreme omstandigheden.
Omstandigheden die zich, onder meer door het onderhoudsniveau bij onze garages, olie – en brandstofkwaliteit bij onze tankstations,
zich in Belgie of geheel West-Europa simpelweg niet voordoen.
Binnen de fabrieksinstellingen zijn dus mogelijkheden om een optimaler resultaat te boeken wat, naast vermogenswinst, kan resulteren
in een reductie van het verbruik. Door de combinatie van extra vermogen kan een motor met minder toeren dezelfde prestaties leveren.
Er wordt dus minder inspanning van de motor gevraagd.
Dit kan een brandstofbesparing van meer dan 10% tot gevolg hebben.
Ook voor de partikuliere bestuurder kan ECO-tuning interessant zijn. Let wel ook bij ECO-tuning wordt het motormanagement-systeem herschreven en geoptimaliseerd.
Voor de meest ideale afstelling is het net als bij chip-tuning van essentieel belang dat de tuner beschikt over geavanceerde apparatuur, vakkennis en ervaring. |
|
|
|
|