Power-/Eco-tuing: Prijzen op de site zijn All in prijzen, BTW en plaatsing in.
Aanpassen van SW EGR: € 165.28 excl BTW. (incl. BTW 21% €200.00)
Aanpassen van SW DPF:
€ 289.25 excl BTW. (incl. BTW 21% €350.00)
Aanpassen van Hw DPF : € 123.96 excl BTW. (incl. BTW 21% €150.00)
Aanpassen van Hw DPF VAG 2.0tdi : € 247.93 excl BTW. (incl. BTW 21% €300.00)
Uurloon diverse werken : € 40.00 exl BTW
(incl. BTW 21% €42.35)
Herplaatsen van Sw bij overschrijven van fabriekant €100.00 Btw en plaatsing in voor alle voertuigen.
Chiptuning is het herschrijven en optimaliseren van het computerprogramma in het motormanagement-systeem (computer/ECU) van een voertuig.
Verschillende facetten zoals inspuitmoment, ontstekingstijdstip, turbodruk en luchthoeveelheid worden door de computer/ECU aangestuurd.
Door alle van invloed zijnde facetten optimaal op elkaar af te stellen zijn we in staat meer vermogen uit een motor te halen.
Om te zorgen dat deze vermogenswinst niet ten koste gaat van motor en aandrijflijn dient de software op maat geschreven te worden.
Ook dient een tuner over ruime ervaring en vakkennis te beschikken. Indien dit niet het geval is kan tuning vervelende en kostbare consequenties hebben!
Het is van groot belang dat u zich dit goed realiseert wanneer u chiptuning laat uitvoeren. Helaas wordt door lang niet alle aanbieders aan bepaalde,
maar essentiële kwaliteit eisen voldaan.
Des te belangrijker om voor een betrouwbare partner te kiezen.
Arha Motors heeft zich bewezen als die betrouwbare partner!
Dynostar heeft met de RC3300AWD testbank een uitstekend product in handen op gebied van betrouwbaarheid in de meettechniek.
Om het beste aan de klant te kunnnen bieden is het dan ook niet onnodig degelijk meet apperatuur in handen te hebben.
Hieronder een uiteenzetting over de RC3300AWD.
De RC3300AWD bestaat uit 4 grote delen.
1 Het vaste achterdek
met rollen.
2 Het middenframe die de koppeling verzorgt tussen voor en achter dek doormiddel van kardankoppeling.
3 Het verplaatsbare voordek met rollen die een variabele as afstand toelaat.
4 De wervelstroom rem vastgemaakt aan het achterdek die de metingen gaat verzorgen en mogelijke belasting op de wielen kan voorzien.
Deze vorm van opbouw zorgt ervoor dat de verhouding voorwielen altijd 1/1 is bij het rijden met de achterwielen.
In tegenstelling van de goedkopere varianten (deze zijn voorzien van een kleine wervelstroomrem op elke as) die niet over het tussenframe beschikken
en de voor en achterwielen een andere verhouding kunnen aannemen dan 1/1 bij het rollen op de bank.
Hierdoor simuleren we altijd een rit op de weg en blijft de afgelegde afstand van de voor en achterwielen gelijk.
- Geen gesimuleerd vermogen
door een sw programma.(meting op een punt)
- Bij het uitrollen het meest acurate negatief vermogen die het verlies over de aandrijflijn aangeeft.
- Geen ABS problemen door de 1/1 verhouding, dus geen geknoei aan de zekeringen van de ABS.
Naast vermogenswinst of brandstofbesparing kan ook extra bescherming van een motor gewenst zijn.
Wagenparkbeheerders, koerierbedrijven, verhuursbedrijven en
bedrijfseigenaren kunnen hun voertuigen extra beschermen tegen extreem rijgedrag.
Dit door bijvoorbeeld een auto eerder in toeren te begrenzen of de
maximale snelheid softwarematig terug te brengen.
Vermogenstoename is niet de enige motivatie om tuning te laten uitvoeren.
De fabrikant kiest in de afstelling van een auto, of vrachtwagen voor een compromis.
Dit betekent dat de softwarematige afstelling niet optimaal is. De motor moet immers blijven functioneren onder de meest extreme omstandigheden.
Omstandigheden die zich, onder meer door het onderhoudsniveau bij onze garages, olie – en brandstofkwaliteit bij onze tankstations,
zich in Belgie of geheel West-Europa simpelweg niet voordoen.
Binnen de fabrieksinstellingen zijn dus mogelijkheden om een optimaler resultaat te boeken wat, naast vermogenswinst, kan resulteren
in een reductie van het verbruik. Door de combinatie van extra vermogen kan een motor met minder toeren dezelfde prestaties leveren.
Er wordt dus minder inspanning van de motor gevraagd.
Dit kan een brandstofbesparing van meer dan 10% tot gevolg hebben.
Ook voor de particuliere bestuurder kan ECO-tuning interessant zijn. Let wel ook bij ECO-tuning wordt het motormanagement-systeem herschreven en geoptimaliseerd.
Voor de meest ideale afstelling is het net als bij chip-tuning van essentieel belang dat de tuner beschikt over geavanceerde apparatuur, vakkennis en ervaring.
Er zijn diverse manieren om chiptuning uit te voeren of beter gezegd een chip te programmeren.
Het is onzin om te stellen dat een bepaalde manier van programmeren garant staat voor zekere kwaliteit.
Een chip van de printplaat solderen, programmeren via OBD of door middel van BDM zijn slechts manieren van programmeren niet meer en niet minder!
Het zegt dus niets over de kwaliteit van de tuning, hoe de software is aangepast en of vermogenswinst op een verantwoorde wijze tot stand is gebracht!
Iedere tuner, of tenminste het bedrijf dat daadwerkelijk de software herschrijft, heeft zijn eigen manier van werken. Dit is zeer specialistisch en vereist
vakkennis, vakkunde, ervaring, kostbare apparatuur, systemen etc.
Chiptuning gaat dus veel verder dan het wisselen van een chip of software programmeren via OBD of BDM.
Arha Motors kan op alle genoemde manieren de tuning uitvoeren. De diverse automerken kunnen namelijk verschillende manieren hebben waarop de ECU zich laat programmeren.
Ook hier bieden we dus weer een maatwerk-oplossing toegespitst op uw auto.
Wanneer chiptuning vakkundig en op maat wordt uitgevoerd zal chiptuning niet ten koste gaan van motor en aandrijflijn of de levensduur hiervan.
Om langdurig plezier te beleven aan de voordelen van chiptuning dient u echter wel te kiezen voor een betrouwbare aanbieder.
Vakkunde, ervaring, op maat geschreven software en het gebruik van hoogwaardige programeerapparatuur zijn sleutelwoorden bij het kiezen de juiste aanbieder.
Indien niet aan bovengenoemde eisen wordt voldaan kan chiptuning wel degelijk vervelende en kostbare gevolgen hebben variërend van foutcodes tot ernstige motorschades.
Let wel hiervoor bent u over het algemeen niet verzekerd! Voorkomen is dus beter dan genezen.
Laat u daarom zorgvuldig informeren en kies niet de eerste de beste aanbieder!
Een fabrikant zet een auto wereldwijd in de markt.
Dit betekent dat een auto onder alle omstandigheden, ook wanneer olie – en brandstofkwaliteit alsook het onderhoudsniveau ver beneden peil zijn, moet blijven functioneren.
De fabrikant kiest dus voor een compromis en heeft een forse veiligheidsmarge ingebouwd.
Gezien de olie – en brandstofkwaliteit en het hoge niveau van onderhoud in vrijwel heel Europa kunnen we binnen deze veiligheidsmarge te werk gaan.
Daarnaast komt het ook voor dat een fabrikant hetzelfde type auto met verschillende varianten, vermogen in de markt wil zetten.
Aandrijflijn en motor zijn dan weleens exact gelijk en is uitsluitend verschil gemaakt in de data van het motor-managementsysteem.
Wellicht ten overvloede maar zoals al eerder op de site genoemd betekent het niet dat men lukraak wijzigingen kan aanbrengen in de software van de fabrikant.
Chiptuning is een specialisme waarbij ervaring, vakkennis en hoogwaardige apparatuur sleutelwoorden zijn.
Verdiep u in chiptuning alvorens dit te laten uitvoeren en kies voor een betrouwbare partner.
Dit is van essentieel belang wilt u langdurig plezier beleven aan de vele voordelen die chiptuning u bieden.
Laat u niets wijsmaken op dit gebied.
Genoemde termen geven alleen maar de wijze van programmeren aan.
Simpel gesteld wordt bij chiptuning de originele software uitgelezen,
vervolgens gemodificeerd en tot slot geprogrammeerd.
OBD wil bijvoorbeeld zeggen On Board Diagnostic.
Oftewel het lezen en schrijven/programmeren van software wordt in dit geval via de diagnose/OBD-stekker gedaan.
Het zegt helemaal niets over de kwaliteit van de tuner, tuningsoftware of de wijze waarop vermogenswinst tot stand is gebracht.
Uitsluitend de wijze waarop de tuner originele software aanpast is belangrijk voor de kwaliteit!
Maatwerk is naast ervaring en vakkennis van essentieel belang voor het leveren van kwalitatief hoogwaardige chiptuning.
In veel gevallen gaat het bij chiptuning om het behalen van vermogenswinst. Het is echter veel belangrijker om vermogenswinst op een verantwoorde wijze tot stand te brengen. Zoals elders op de site ook al genoemd kan chiptuning anders erg vervelende gevolgen hebben.
Standaard tuningsoftware, een voorgeprogrammeerde chip of een goedkope powerbox kunnen zeer schadelijk zijn voor uw auto.
Vermogenswinst wordt in deze gevallen meestal niet op een verantwoorde wijze tot stand gebracht of tot stand gebracht door verkeerde signalen door te zenden naar de ECU/het motormanagement.
Helaas wordt de term chiptuning op maat te pas en te onpas gebruikt. Op allerlei sites is deze term terug te vinden.
Tussen beloven en daadwerkelijk waarmaken zit natuurlijk een groot verschil.
Daarbij doen nog eens vele onwaarheden de ronde over het onderwerp chiptuning.
Laat u niets wijsmaken en vertrouw op uw gezond verstand in plaats van op mooie woorden, termen en beloftes.
Het is immers van groot belang een juiste keuze te maken. Zoals eerder genoemd kan chiptuning, zonder vakkennis, ervaring , juiste apparatuur en een maatwerk werkwijze uitgevoerd, vervelende en kostbare consequentie hebben.
Bekijk zorgvuldig de informatie op onze website waarop ook uitgebreid onze werkwijze staat beschreven. Daarnaast worden veel onduidelijkheden weggenomen over het onderwerp chiptuning in het algemeen.
Bij nieuwe auto’s wordt fabrieks- of importeursgarantie gegeven. De termijn van deze garantie is vaak een periode van twee of drie jaar.
Indien uw auto buiten de garantieperiode valt verandert er dus ook niets wanneer u chiptuning uit laat voeren.
Arha Motors voert vaak chiptuning uit voor auto’s die nog wel in de gagarantieperiode vallen.
Sterker nog we werken veel in opdracht van een groot aantal merkdealers die nieuwe auto’s laten voorzien van tuningsoftware.
Hierbij blijft de normale garantie gewoon van kracht en ook hier verandert er dus niets.
Of fabrieksgarantie in stand blijft varieert wel per dealer –en/of garagebedrijf. Door grote kwaliteitsverschillen in de markt kijkt een dealer soms huiverig tegen chiptuning aan. Uiteraard wil men niet opdraaien voor schades die zijn ontstaan door een kwalitatief slechte chiptuning.
Dit is niet meer dan logisch. Het onderstreept nog eens het belang om te kiezen voor een betrouwbare aanbieder.
Doordat we veel in opdracht werken van merkdealers weten we dat chiptuning in de meeste gevallen niet zichtbaar is.
Maar dit heeft ook te maken met de werkwijze van een tuner. Ook al wordt anders beweerd: gebrek aan ervaring of vakkennis laat altijd sporen achter!
Tevens kunnen we uw fabrieksgarantie overnemen door samenwerking met NSA-garantie verzekeringen.
Over het algemeen blijft het resultaat bij een non-turbo auto achter ten opzichte van een turbo motor.
Vermogenswinst van een non turbo auto ligt grof gezegd zo tussen de 8 -12% van het originele vermogen (er zijn enkele uitzonderingen).
Technisch is het vaak niet mogelijk meer vermogen te winnen met alleen chiptuning.
Niet te vergelijken dus met een turbo motor waarbij we winsten behalen van meer dan 35%.
Maar voor sommige bestuurders juist een uitkomst wanneer de auto net een aantal pk’s te kort komt bij bijvoorbeeld het trekken van een caravan.
Naar onze mening kun je bij voorbaat nooit zeggen dat chiptuning niet zinvol is bij een non-turbo auto. Het is afhankelijk van uw eigen wensen.
Informeert u dus gerust naar de mogelijkheden.
Wij zullen u ten alle tijden voorzien van een eerlijk en goed advies!
Wanneer chiptuning met vakkennis, professionele apparatuur en op basis van de correcte originele software wordt uitgevoerd worden storingen en foutcodes die in verband kunnen staan met chiptuning simpelweg voorkomen.
Voor uw garagebedrijf is chiptuning dan in de meeste gevallen niet eens zichtbaar laat staan dat het problemen geeft.
Met chiptuning bereiken we softwarematig een optimale afstelling.
In combinatie met een stukje vermogenswinst komt een motor net even mooier op toeren en houdt makkelijker een bepaalde snelheid vast.
Mede voor de transportwereld voeren we geregeld ECO-tuning uit met als resultaat besparingen van over de 10%.
Toch spelen bij verbruik ook factoren een rol waarop wij geen invloed hebben.
Dit zijn factoren als bijvoorbeeld het rijgedrag van de bestuurder, traject, weersomstandigheden, onderhoud, etc.
Het is hierdoor lastig vooraf uitspraken te doen met betrekking tot verbruik.
Bij gelijkaardig rijgedrag mag verbruik in ieder geval niet ongunstiger worden en is het waarschijnlijk dat men bespaart op brandstof. Bij continu gebruik van extra vermogen wordt een auto niet zuiniger.
Het verschil in vermogenswinst heeft ook weer te maken met de keuze die een aanbieder maakt.
Arha Motors kiest er niet voor om de laatste paar pk’s/nm uit een motor te persen, maar voor een duidelijk merkbaar verschil in vermogen op een verantwoorde wijze tot stand gebracht voor motor en aandrijflijn.
Door het geleverde maatwerk kunnen we ten aanzien van vermogenswinst wel ingaan op persoonlijke wensen en/of overige aanpassing die wellicht aan uw auto zijn uitgevoerd.
Op onze website treft u de minimale vermogenswinsten aan onder normale omstandigheden.
Een reëel en eerlijk beeld dus.
Geen gouden bergen wanneer dit technisch niet haalbaar is.
U kunt ten alle tijden bij ons terecht voor een vrijblijvend, eerlijk en goed advies!
|
|